چک لیست خانه تکانی اتاق خواب برای عید

چک لیست خانه تکانی اتاق خواب برای عید

چک لیست خانه تکانی اتاق خواب برای عید

چک لیست خانه تکانی اتاق خواب برای عید

خانه تکانی، یک رسم قدیمی و جذاب است که در فصل اسفند انجام می‌شود تا مثل فصل که تغییر می‌کند منزل ما هم عطر بوی بهاری به خود بگیرد.

هدف تنها تمیزی خانه نیست بلکه خانه تکانی فوایدی مثل ایجاد آرامش، سلامتی و خواب عمیق دارد که نتیجه آن تمرکز و بالارفتن راندمان کاری ماست.

خانه تکانی ما را از شلوغی، آلودگی و گرد غبار راحت می‌کند و محیط را برای ما وخانواده عزیزمان دلنشین‌تر می‌کند. این یک فعالیت گروهی  است که اگر عمق‌تر به آن نگاه کنیم درک می‌کنیم که فراتر از یک خانه تکانی است و می‌توانیم به واسطه آن به کودکانمان مشارکت در کار گروهی بیاموزیم.

با انجام این مراحل یک خانه تکانی راحت برای اتق خواب خود داشته باشید:

قدم اول: تهیه چک لیست وسایل مورد نیاز خانه تکانی اتاق

قبل از شروع کار، لیست کامل از وسایل وسایل مورد نیاز خود برای خانه تکانی اتاق خواب تهیه کنید.این چک لیست به شما کمک می‌کند که به راحتی خانه‌تکانی اتاق خود را شروع کنیددر اینجا ما لیستی از وسایلی که مورد نیاز شما برای خانه تکانی است را آورده‌ایم:

  • جارو برقی
  • تی
  • دستمال گردگیری
  • چوب گردگیری
  • سطل
  • مایع شوینده
  • پاک کننده سطوح
  • شیشه پاک‌کن
  • دستمال کاغذی
  • کیسه زباله
  • چهارپایه
  • جعبه ابزار
  • دستکش
  • ماسک
  • عینک
  • کیسه‌های مخصوص حمل لباس و اشیاء
  • شوینده مخصوص (فرش، موکت، سرامیک، چوب، شیشه)
  • پارچه‌های تمیز
  • برچسب برای دسته‌بندی لوازم

 

قدم دوم: تمیز کردن کمد لباس اتاق خواب

 

مرتب کردن کمد لباس اتاق خواب

تمیز کردن کمد لباس اتاق خواب، نه تنها به نظم و زیبایی اتاق کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا لباس‌هایتان سالم‌تر بمانند و به راحتی بتوانید لباس مورد نظرتان را پیدا کنید. برای انجام این کار ابتدا تمام لباس‌هایتان را از کمد بیرون بیاورید، سپس لباس هایتان را دسته بندی و در صورت امکان کاور کنید.

حالا نوبت خود کمد است که داخلش را جارو برقی بکشید و با دستمال و یک شوینده ملایم تمام قسمت های کمدتان راتمیز کنید.

لباس‌هایتان را به دقت بررسی کنید، آن‌هایی که دیگر نمی‌پوشید یا قایل استفاده نیستند را دور بندازیدیا به خیریه بدهید، لباس‌هایی که نیاز به تعمییر دارند را جدا کنید و به خیاط بدهید و در نهایت، باقی لباس‌ها را بر اساس نوع، فصل و رنگ مرتب کنید.

قدم سوم: تمیز و مرتب کردن لوازم آرایشی واکسسوری

میز لوازم آرایشی

ابتدا تمام لوازم آرایشی و اکسسوری‌ها را از روی میز آرایش بردارید و روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس آن‌ها را دسته بندی و با یک پد مرطوب یا آغشته به شوینده به طور کامل تمیز کنید، و لوازم آرایشی‌هایی که تاریخ انقضا آن‌ها گذشته یا قابل استفاده نیستند را دور بریزید.

میتوانید برای نظم داشتن  لوازم آرایشی و اکسسوری‌ها از قفسه، کشو، آویز و… استفاده کنید.

قدم چهارم: شستشو پرده‎‌های اتاق خواب

 

تمیز کردن پرده اتاق خواب

 

پرده‌ یک بخش مهم در زیبایی اتاق‌خواب است، با شستشو مرتب پرده‌ها علاوه بر زیبایی باعث میشود که گرد و غبار و آلودگی از روی پرده پاک شود.

برای این کار ابتدا از داخل میله،حلقه و گیره آزاد کنید.قدم دوم برای شستشو پرده این است که جنس پرده(حریر،کتان،مخمل و…) را بشناسید و نوع شستشو(بادست یا ماشین لباس‌شویی) را مشخص کنید.

بعد از شستشو، پرده‌ها را اتو کنید تا صاف و مرتب شوند. سپس گرد و غبار پنجره و دیوار را تمیز کنید و پرده‌ها را دوباره آویزان کنید. بهتر است پرده‌ها را دو بار در سال، یک بار در بهار و یک بار در پاییز، بشویید.

قدم پنجم:تمیزکردن پنجره ودیوار اتاق خواب

 

تمیزکردن پنجره ودیوار اتاق خواب

 

برای تمیز کردن پنجره و دیوار اتاق خواب، ابتدا پنجره ها را با دستمال مرطوب یا شیشه پاک کن تمیز کنید، سپس با یک دستمال تمیز و خشک، آن‌ها را خشک کنید.

برای تمیز کردن دیوارها، ابتدا گرد و غبار آن‌ها را با جارو سقفی پاک کنیدسپس، اگر دیوارهای شما قابلیت شستشو دارند با یک پارچه یا اسفنج آغشته به آب و شوینده مناسب، دیوارها را تمیز و بلافاصله با یک پارچه تمیز و مرطوب کف ‌ها راتمیزو بگذارید تا خشک شوند.

قدم ششم : دور ریختن وسایل غیرضروری اتاق خواب

بهترین زمان دور ریختن وسایلی که استفاده نمی‌کنیدخانه تکانی است. با دور ریختن یا اهدا کردن این وسایل فضای را برای وسایلی که دوست دارید و استفاده می‌کنید محیا می‌کنید.برای این کار باید این دو سوال را پاسخ دهید:

  • اول اینکه آیا من طی یک سال گذشته از این وسیله استفاده کرده‌ام یا خیر؟
  • دوم اینکه آیا این وسیله را شخص دیگر می‌تواند استفاده کند؟

با پاسخ دادن به این سوال‌ها می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیریدکه کدام وسایل را نگهدارید و کدام را بیندازید یا اهدا کنید.

قدم هفتم: رو تختی و رو بالشتی را حتما بشورید

رو تختی و رو بالشتی

شستشوی روتختی و روبالشتی، کلید یک خواب سالم و باکیفیت است.عرق کردن در طول شب، امری طبیعی است. اما عدم شستشوی به موقع روبالشی و روتختی، می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد. رطوبت ناشی از عرق، محیطی مناسب برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌کند. این میکروب‌ها می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع، آکنه، و مشکلات تنفسی شوند.

یکی از علت‌های اصلی جوش صورت داشتن رو بالشتی آلوده است، شستن به موقع رو بالشتی باعث می‌شود پوستی سالم و بدون جوش داشته باشید.

پس فراموش نکنید که روتختی و روبالشتی خود را به طور منظم بشویید و از خوابی سالم و راحت لذت ببرید.

قدم هشتم: تمیز کردن تخت خواب

تمیز کردن تخت خواب اتاق خواب

برای داشتن خوابی آسوده، باید تخت‌خواب خود را به طور مرتب تمیز کنید،ابتدا ملحفه‌ها را بشویید و خوشخواب را جاروبرقی بکشید.در نهایت، خوشخواب را ضدعفونی کنید و بگذارید تا خشک شود. برای جلوگیری از کثیف شدن تشک میتوانید از محافظ تشک استفاده کنید.

محافظ تشک

در صورت وجود لکه، آن را با روش مناسب تمیز کنید، برای رفع زردی تشک، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند استفاده از جوش شیرین، سرکه سفید و یا بخارشوی استفاده کنید.

توجه کنید که اگر زمان زیادی است که از تشک خود استفاده میکنید و تشک دارای فرورفتگی میباشد وقت تعویض آن فرا رسیده و بهترین کار خرید تشک خوشخواب میباشد. با خرید تشک خوشخواب از کارخانه نگران قیمت آن هم دیگر نخواهید بود.

قدم نهم:گرد گیری اتاق خواب

 

گرد گیری اتاق خواب

 

بعد از تمیز کردن پرده‌ها، دیوارو پنجره وقت آن رسیده که سطوح مختلف اتاق خواب را با یک دستمال تمیز خشک و یک شیشه پاک کن یا یک شوینده مناسب تمیز کنید.

 

قدم دهم:جاروزدن اتاق خواب

جاروبرقی اتاق خواب

 

جارو زدن یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند خانه تکانی اتاق خواب است که نباید از آن غافل شد. انجام این کار در ابتدا و انتهای کار، به شما کمک می‌کند تا گرد و خاک، موهای حیوانات و سایر آلودگی‌ها را از روی فرش، موکت و دیگر سطوح به طور کامل جمع‌آوری کنید.