تختخواب چوبی یا فلزی؟ مزایا و معایب

تختخواب چوبی یا فلزی؟

تختخواب چوبی یا فلزی؟ مزایا و معایب

تختخواب چوبی یا فلزی؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

هر فرد در طول شبانه‌روز به طور متوسط به 8 ساعت خواب مفید نیاز دارد. با یک حساب سر‌انگشتی ساده هر یک از ما یک‌سوم زندگی‌مان را در تختخواب می‌گذرانیم، پس داشتن جای خواب مناسب و تضمین‌کننده سلامت بدن بسیار مهم است. انتخاب تختخواب چوبی یا فلزی دوراهی گیج‌کننده‌ای است که هنگام خرید تخت پیش پایمان قرار می‌گیرد. در این مقاله همه آنچه که باید در مورد مزایا و معایب تختخواب چوبی و فلزی بدانید را به شما خواهیم گفت تا با انتخابی آگاهانه سلامتی، راحتی و آرامش را به خود هدیه دهید.

 

تختخواب چوبی یا فلزی

 

مزایای تختخواب چوبی؛ طبیعی، بادوام و زیبا

چوب عنصری طبیعی و ارمغانی از دل زمین است. قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌گیری بالای این ماده، دست طراحان و تولید‌کنندگان را حسابی باز گذاشته و این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای تختخواب چوبی است. عرضه در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف گزینه‌های جذاب و متنوعی را پیش رویتان می‌گذارد. تختخواب چوبی با بهره‌گیری از متریال مقاوم چوب در ساختار خود، بسیار مستحکم و بادوام است.

این محصول سر‌و‌صدایی تولید نمی‌کند و خوابی آرام را برای‌تان رقم می‌زند. با مراقبت کافی، زیبایی برآمده از دامان طبیعت برای شما به جای خوابی دوست‌داشتنی و همیشگی تبدیل می‌شود. با خرید تختخواب چوبی، کالایی دوستدار طبیعت دارید که قابل‌بازیافت است و بیشترین سازگاری را با محیط‌زیست دارد. البته که در بیشتر مواقع برای جلوگیری از تخریب زمین و طبیعت، در ساخت تختخواب چوبی از چوب‌هایی استفاده می‌شود که تحت‌کنترل تولید شده‌اند.

 

تختخواب دونفره نگین

تختخواب دوطبقه نگین

 

یکی از مزایای تختخواب چوبی قیمت متنوع آن است. در تولید این کالا از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود. این موضوع هم تنوع تختخواب‌ها را بالا می‌برد و هم برای هر بودجه‌ای پیشنهادی جذاب ارائه می‌دهد. چوب‌های بلوط، راش، گردو، افرا و فرآورده‌های چوبی مانند ام‌دی‌اف و نئوپان از جمله متریالی هستند که در ساخت تختخواب‌های چوبی مختلف مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

 

معایب و مشکلات تختخواب چوبی؛ وزن زیاد و حساسیت متریال

چوب در کنار مقاوم‌بودنش سنگین است و این موضوع یکی از معایب تختخواب چوبی است. اندازه این محصول بزرگ است و به‌راحتی جا‌به‌جا نمی‌شود. به‌علاوه، چوب با خطر آتش‌گرفتن هم مواجه است. پس در صورت خرید تختخواب چوبی باید مراقب خطرات احتمالی باشید و این کالا را در فاصله ایمنی از شومینه و بخاری قرار دهید. همچنین، حرارت و شرایط آب‌و‌هوایی خشک، شکنندگی چوب را افزایش می‌دهند.

 

 

تختخواب-چوبی-کودک

 

چوب‌های بی‌کیفیت و سم‌پاشی‌نشده، حامل حشرات و آفت‌های گیاهی خواهند بود. هر‌چند که در صنایع چوبی برای ساخت تختخواب از چوب‌های سم‌پاشی‌شده استفاده می‌شود، اما همیشه افراد سودجویی هستند که کیفیت را فدای سود بیشتر می‌کنند، پس همیشه باید هوشمندانه انتخاب کنید. اما سوال اینجا‌ست: تختخواب چوبی یا فلزی؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ برای یافتن پاسخ، در ادامه به بررسی تختخواب فلزی خواهیم پرداخت.

 

 

مزیت‌های تختخواب فلزی؛ وزن کم و مقاومت بالا

یکی از مهم‌ترین مزایای تختخواب فلزی وزن مناسب آن است. اگر تنوع در چیدمان محیط برای‌تان اهمیت دارد و وسایل‌تان را مرتبا جا‌به‌جا می‌کنید، این محصول گزینه مناسبی برای شما است. تختخواب فلزی استحکام بالایی دارد و در برابر حشرات و خط‌و‌خش مقاوم است. این کالا جای کمی را اشغال می‌کند و ظرافت منحصر‌به‌فردی در طراحی دارد. به‌علاوه، داشتن تختخواب فلزی در شرایط آب‌و‌هوایی گرم و خشک خیال‌تان را از شکنندگی‌های احتمالی راحت می‌کند.

 

تختخواب فلزی

 

معایب تختخواب فلزی؛ زنگ‌زدگی و ایجاد سر‌و‌صدا

ایجاد سر‌و‌صدا و جیر‌جیر یکی از اصلی‌ترین معایب تختخواب فلزی است. در صورت عدم رسیدگی، این مشکل پس از مدتی پدیدار می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد و کیفیت خواب‌تان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. روغن زدن مداوم و بررسی اتصالات تخت این مساله را تا اندازه زیادی برطرف می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از تختخواب‌های فلزی می‌توانند باعث جذب بیشتر امواج و آلودگی‌های الکترومغناطیسی شوند. این موضوع بیماری‌هایی مانند سردرد، بی‌خوابی، افسردگی و گرفتگی عضلات را با خود به‌همراه دارد و سلامت شما را به خطر می‌اندازد.

فلز در برابر رطوبت مقاوم نیست و زنگ‌زدگی مساله مهمی است که هنگام خرید تختخواب فلزی باید به آن توجه کنید. در شرایط آب‌و‌هوایی بسیار مرطوب، این محصول انتخاب چندان مناسبی نیست و تختخواب چوبی گزینه مطمئن‌تری است.

 

مقایسه تختخواب فلزی با چوبی 

انتخاب تختخواب چوبی یا فلزی بستگی به شرایط شما دارد. اگر جای کافی دارید و تمایلی هم به جا‌به‌جایی مداوم تختخواب خود ندارید، چوب نسبت به فلز متریال بهتری است. چرا‌که هم دوام بیشتری دارد و هم گزینه‌های متنوع‌تری را در مقابل‌تان قرار می‌دهد. توجه به وضعیت آب‌و‌هوایی محل زندگی در انتخاب تختخواب مهم است.

تختخواب چوبی در هوای بسیار خشک و تختخواب فلزی در هوای خیلی مرطوب آسیب‌پذیر‌تر است. وزن سبک‌تر متریال فلز نسبت به چوب، تختخواب فلزی را به گزینه قابل‌حمل‌تری تبدیل می‌کند. در انتخاب تختخواب چوبی یا فلزی توجه به کیفیت و جنس متریال به‌کار‌رفته در ساختار این کالا‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

چوب ضعیف و سم‌پاشی‌نشده و فلز نامرغوب، محصولاتی با کیفیت پایین تولید می‌کنند که طول عمر کوتاهی دارند. در میدان رقابت فلز و چوب اگر‌چه فلز محکم‌تر و مقاوم‌تر به‌نظر می‌رسد، اما وقتی صحبت از انتخاب جنس تختخواب است چوب پیروز می‌شود.

 

تختخواب چوبی یا فلزی

تلفیق مزایای تختخواب چوبی و فلزی با ترکیب‌شان در یک تخت

در مقایسه تختخواب فلزی با چوبی از نظر تنوع محصول و قیمت، تختخواب چوبی پیشتاز است. این محصول در شکل‌ها و سایز‌های متنوعی تولید می‌شود و در‌نتیجه، طیف قیمتی گسترده‌تری دارد. در این شرایط، یافتن تختخوابی متناسب با بودجه و خواسته‌تان آسان‌تر می‌شود. تختخواب چوبی، کیفیت خواب‌تان را افزایش و آرامش و آسایش را به شما هدیه می‌دهد. این محصول به‌هیچ‌وجه مضرات احتمالی فلزات را با خود به‌همراه ندارد و در کنار تشکی مناسب، سلامتی و نشاط را برای‌تان به‌ارمغان می‌آورد.

 

سخن آخر

تختخواب چوبی یا فلزی، کدام یک گزینه مناسب‌تری برای شما است؟ پاسخ به این سوال چندان آسان نیست و کاملا به وضعیت و خواسته‌های شما بستگی دارد. اگر سلامتی برای‌تان مهم‌ترین مساله است، تختخواب چوبی بهترین گزینه برای شما است. اگر تختی می‌خواهید که در برابر خط‌و‌خش و شکنندگی مقاومت بسیار بالایی داشته باشد، تختخواب فلزی راضی‌تان خواهد کرد.

اما اگر در هنگام خواب بی‌صدایی تخت برای‌تان اهمیت دارد، تختخواب فلزی را از لیست‌تان حذف کنید. حتی اگر تصمیم‌گیری برای‌تان دشوار است می‌توانید تختی انتخاب کنید که از فلز و چوب به صورت ترکیبی در ساختارش استفاده شده باشد. بودجه و نیاز خود را در نظر بگیرید و با بررسی مزایا و معایب گفته‌شده در این مقاله تختخواب دلخواه‌تان را انتخاب کنید و از آسایش و خوابی راحت لذت ببرید.