4 روش ثابت شده برای تمیز کردن مبلمان به روش های خانگی

مواد شوینده مبل

4 روش ثابت شده برای تمیز کردن مبلمان به روش های خانگی

تمیز کردن مبلمان به روش های خانگی

مبل های پارچه ای در منزل بدلیل استفاده زیاد هنگام استراحت، فیلم دیدن و یا پذیرایی از مهمان ها ممکن است خیلی سریعتر از سایر لوازم خانگی کثیف شوند. ایجاد لکه روی مبل میتواند تاثیر زیادی در بهم ریختن آراستگی و تمیزبودن منزل داشته باشد. بنابراین بهتر است همان لحظه که لکه ایجاد میشود آن را تمیز کنید زیرا هرچقدر لکه مدت زمان ظولانی تری ایجاد شده باشد. از بین بردن آن سخت تر میباشد. بسیاری از افراد از تمیز کردن مبلمان منزل خود میترسند زیرا نگران خراب شدن آن هستند. این نگرانی کاملا طبیعی است زیرا پارچه مبلمان بسیار حساس میباشند و باید در تمیز کردن آن کاملا دقت کنید. ما در این مقاله به روش هایی که به شما کمک میکنند تا با کمترین آسیب به فوم مبل و مبل به صورت اصولی بتوانید مبلمانتان را تمیز کنید اشاره میکنیم.

 

شستشو مبلمانبرای تمیز کردن و شستشو مبلمان میتوانید از روش هایی که در ادامه به آنها میپردازیم استفاده کنید

شوینده های لازم برای تمیز کردن مبلمان

  • سرکه
  • جوش شیرین
  • شامپو فرش
  • بخارشوی

نحوه تمیز کردن مبلمان با سرکه سیب

بهتر است که برای لکه گیری از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید. ابتدا آب را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کرده و یک ماده خمیری شکل را درست کنید سپس آن را روی لکه ایجاد شده بگذاریدو مقداری سرکه را روی آن و بخش های دیگر مبل اسپری نمایید.پس از ۵ الی ۶ دقیقه به کمک اسفنج سطح مبل را تمیز کنید.

اگر نیاز بود این کار را یکبار دیگر مجدد تکرار کنید. مواد لازم برای اینکار اسفنج،آب ولرم، سرکه سفید، جوش شیرین و اسپری میباشد.

نحوه تمیز کردن مبلمان با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه ها یکی از راه های موثر و متداول برای تمیز کردن میباشد. اگر لکه ایجاد شده سطحی میباشد مقداری جوش شیرین را روی آن ریخته و بعد از گذشت یکساعت با جاروبرقی سطح آن را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مبلمان با شامپو فرش

بسیاری از افراد ترجیح میدهند که برای شستشو مبل از شامپو فرش استفاده کنند بهتر است قبل از شستشو به برچسب روی مبل توجه کنید اگر  “W” یا W / S ” را بر روی لیبل مبل درج شده بود، استفاده از شامپو فرش برای پارچه مبل بی خطر است.

سپس طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی آن را با آب مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا کف کند سپس یک پارچه تمیز را به کف آغشته لکه هارا پاک کنید. پس از آن با آب و پارچه تمیز محل موردنظر را تمیز کنید.

 

مواد شوینده مبل

نحوه تمیز کردن مبلمان با بخارشوی

معمولا بخار شوی برای گرفتن گردو غبار و لکه های سطحی مناسب است بهتر است یک دور مبلتان را با بخارشوی تمیز کنید و سپس لکه های باقیمانده را با آب صابون از بین ببرید.

مراحل تمیز کردن مبلمان

گرد و خاک مبل را تمیز کنید

بهتر است قبل از شروع نظافت و لکه گیری تمام وسایل روی مبل را بردارید و بوسیله برس جاروبرقی سطح مبل را تمیز کنید.

برای جمع کردن موها، جارو برقی‌ها معمولا قطعات مخصوصی دارند و در غیر این صورت، از برس‌های غلتکی براي تميز كردن مبل استفاده کنید.

خواندن راهنمای شستشو مبلمان

بسیاری از مبل ها دارای یک دفترچه راهنما و یا لیبلی میباشند که میزان مقاومت پارچه در برابر مواد های شوینده مختلف را بیان کرده است که در ادامه به آنها میپردازیم

W:این علامت به معنی اینست که شما میتوانید برای تميز كردن مبل پارچه ای خود از شوینده‌هایی که در آب حل می‌شوند، مانند شامپو استفاده کنید.

S: این علامت به معنی اینست که بهترین روش برای شستشو استفاده از شوینده های غیر آبی است.

SW: یعنی شما می‌توانید تميز كردن مبل پارچه ای را به هر دو روش گفته شده (WوS)، بشویید.

X: این علامت به معنی اینست که اصلا نباید با مواد شوینده تمیز شود و فقط میتوان از جارو و یا برس استفاده کرد.

 

 

شستشو مبل در منزل

لکه زدایی

بهتر است با یکی از روش هایی که در بالا به آن اشاره کردیم لکه ها را پاک و سپس اقدام به شستشو مبل کنید.

تمیز کردن کل مبل

برای تمیز کردن اگر رویه مبل جدا میشود آن را جدا و بشویید در غیر اینصورت به موارد زیر دقت نمایید:

  • قبل از استفاده از هر نوع شوینده ای آن را در قسمت کوچکی از مبل تست نمایید و مدتی صبر کنید. اگر رنگ و بافت پارچه فرقی نکرد میتوانید از آن استفاده کنید.
  • براي تميز كردن مبل مخمل همیشه اول مواد شوینده مبل را روی یک دستمال تمیز بریزید، و سپس آن را روی سطح مبل پخش کنید. در صورت تماس مستقیم شوینده موقع تمیز کردن مبل، ممکن است به رنگ و بافت پارچه آسیب برسد.