چک لیست ضروری نظافت هتل
نظافت تجهیزات هتل

چک لیست ضروری نظافت هتل

چک لیست نظافت هتل

از زمان های قدیم یکی از مهم ترین فاکتور ها برای انتخاب یک هتل میزان پاکیزگی و تمیزی آن بوده است. در چند سال اخیر با شیوع ویروس کرونا توجه به پاکیزگی و تمیزی چندین برابر شده است. وجود اتاق های تمیز و پاکیزه در هتل ها باعث ایجاد حس حس خوب در افراد میشود و همین موضوع باعث برگشت دوباره آنها به هتل شما خواهد شد.

با داشتن چک لیست مناسب برای نظافت، کار کارکنان مشخص میشود و شما هم میتوانید نظارت بهتری بر کارها داشته باشید. ضمن اینکه دیگر نگران فراموش شدن بعضی از کارها نمی شوید. توجه به نظافت هتل هم به اندازه لیست تجهیزات هتلی امری مهم میباشد.

در ادامه به نکاتی اشاره میکنیم که در تمیز ماندن هتل ها و اقامتگاه ها باید توجه شود:

چک لیست نظافت هتل

یکی از مواردی که سلامتی هتل را بخطر می اندازد وجود یک فرد ناقل در هتل است. توجه به سلامت کارکنان و پرسنل میتواند از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کند.

آگاهی از روش های انتقال ویروس و اقدامات لازم برای پیشگیری

اولین قدم برای پیشگیری آگاهی است. کارکنان و کارمندان باید با اقداماتی که برای پیشگیری از ویروس ها لازم است آشنا باشند. شما میتوانید با برگزاری دوره های مختلف آموزشی آگاهی کارکنان را افزایش دهید.

تمیز کردن حمام و دستشویی

این محیط ها بدلیل رطوبت بالایی که دارند برای رشد باکتری ها مساعد هستند به همین دلیل باید به نظافت این مناطق توجه زیادی کرد.برای نظافت این مناطق از شوینده های مختلف استفاده میشود در طول کار کردن باید دقت کنید که این مواد با دست صورت شما ارتباط مستقیم نداشته باشد.

مواردی که در تمیز کردن سرویس بهداشتی و هتل باید به ان توجه کرد:

ضد عفونی کردن سطل آشغال و عوض کردن مرتب پلاستیک ها

ضدعفونی کردن سطوح و توالت عمومی و فرنگی

ضدعفونی کردن شیرآلات، دوش

دور ریختن صابون ها و وسایل شخصی استفاده شده

تمیز کردن سطوح

در ادامه به سطوحی که مهم ولی جزِیی هستند اشاره میکنیم:

تمیز کردن ترموستات ها و وسایل گرمایشی و سرمایشی

تمیز کردن تمام دستگیره های موجود در اتاق

کلید های برق و پریز ها

تمیزی قفسه ها و وسایل موجود در کمد ها

تمیز کردن فرش ها و کف اتاق

تمیز کردن مبل ها تخت ها پرده ها و پنجره ها

تمیزی تخت خواب ها

ملافه و روبالشتی ها را باید جدا کنید و در کیسه ای پلاستیکی قرار دهید و آن ها را با مواد ضدعفونی کننده و آب داغ پاک کنید.

مواد شوینده مورد استفاده در هتل ها

اصلی ترین نیاز برای بهداشت هتل ها استفاده از مواد شوینده خوب میباشد تمیزی و رعایت یهداشت بخش جدانشدنی هتل ها میباشد.

پس از تحویل هر اتاق ملافه ها باید جمع شستشو و ضدعفونی شوند. ما در ادامه به معرفی انواع شوینده های لازم و کاربرد هر یک میپردازیم.

اولین وسیله لازم برای از بین بردن لکه ها و کثیفی های ناشی از استفاده مواد آرایشی وجود دستمال مرطوب است. اگر لکه ای وجود دارد بهترین کار استفاده از دستمال مرطوب برای لکه زدایی است.

به همین منظور قرار دادن دستمال مرطوب رایگان در کنار صابون و مایع دستشویی  میتواند ایده خوبی باشد.

پودر لباسشویی

پودر لباسشویی مورد استفاده باید قادر به پاک کردن تمام لکه های موجود باشد همچنین قابل استفاده برای لباس های رنگی ،سفید و مشکی نیز باشد.مایع لباسشویی را با آب گرم و یا سرد مخلوط و برای پارچه های مختلف استفاده کنید.

سفید کننده اکسیژن

این ماده برای تمیزی لکه های سخت همچون خون و یا روغن مناسب است این ماده به تمیز شدن راحت تر لکه ها کمک میکند.

این سفید کننده حاوی کلر نیست و علی رقم اسمی که دارد برای پارچه های رنگی نیز بی خطر است و میتواند همراه با مواد شوینده دیگر استفاده شود.

 

سطوحی که تمیزی آن ها هتل را متمایز میکند:

تمیز کردن مبلمان کفپوش ها و سرامیک: نکته ای که در تمیز کردن این موارد باید توجه کنید اینست که مواد شوینده آسیبی به وسایل نزنند.

استفاده از خوشبو کننده های هوا و تمیز کننده هایی با رایحه خوشبو کننده در محیط حمام و سرویس بهداشتی میتواند حس خوبی را برای مسافران به جا بزارد.

تمیزی آشپزخانه هتل و ظروف آشپزخانه:

علاوه بر کیفیت غذاها و استفاده از مواد غذایی خوب،  تمیزی ظروف هم بسیار مهم میباشد. کثیف بودن ظروف میتواند تاثیر خیلی بدی داشته باشد

نتیجه گیری

بهداشت همیشه در همه جا مهم بوده است بخصوص در زمان سفر یکی از فاکتور های مهم برای انتخاب هتل میباشد. از تمیز کردن وسایل کوچک مثل کنترل تلوزیون میز ها پریز ها نظافت میزها و صندلی ها غافل نشوید.

تعویض وسایل شخصی همچون شامپو، صابون و خمیردندان هم باید به طور منظم انجام شود.