نحوه درست خوابیدن و اهمیت آن در سلامتی + بدترین حالت

نحوه درست خوابیدن و اهمیت آن در سلامتی + بدترین حالت

نحوه درست خوابیدن و اهمیت آن در سلامتی + بدترین حالت

در این مقاله به بررسی روش­های درست خوابیدن و اهمیت این روش­ها در سلامتی و همچنین اهمیت محل خواب خواهیم پرداخت. همچنین نشان خواهیم داد که تشک ایرامون تجربه متفاوتی از خواب خوب را برای شما به ارمغان می­آورد. خیلی از ما در زمان خوابیدن به روش و شکل خوابیدنمان توجه نمی­کنیم بلکه تنها چیز مهم را خوابیدن می­دانیم و به هر شکل و حالتی دراز کشیده و به خواب می­رویم. بعضی از افراد نیز بنا بر عادت، باید حتما به حالت خاصی دراز کشیده تا خوابشان ببرد و اصلا برایشان مهم نیست که روش خوابید­نشان روش درستی است یا نه.

به نوع خوابیدن توجه کنید

نوع خوابیدن هر فرد شاید در ابتدا فقط یک عادت باشد و اهمیتی به آن داده نشود اما به مرور زمان همان عادت همیشگی تبدیل به مشکلی بزرگ مانند کمر درد، زانو درد، گرفتگی عضلات و بیماری­های فیزیولوژیکی دیگر می‌شود. بنابراین بهتر است در ابتدا با نوع صحیح خوابیدن آشنا شویم تا در آینده دچار این نوع بیماری­ها نشویم یا اگر هم به خاطر خوابیدن به روش نادرست دچار آن شده­ایم با رعایت این اصول از وخیم تر شدن آنها جلوگیری کنیم.

خوابیدن در حالت درست

امروزه در بین مردم و از همه سنین افرادی را می­توان دید که از درد زانو و کمر یا گردن گله دارند و اغلب منشأ اصلی آن را نمی­دانند. باید گفت در اکثر موارد منشأ آن طرز خوابیدن افراد است. هر چند مکان و تشکی که روی آن استراحت می­کنید نیز اهمیت زیادی دارد اما رعایت حالت درست خوابیدن حتی برای کسانی که از تشک ایرامون استفاده می­کنند نیز حیاتی است. شاید خوانده باشید که هر انسان به طور میانگین یک سوم عمر خود را در خواب سپری می­کند که از اینجا می­توان فهمید که این قسمت عمده زمان زندگی ما که در خواب می­گذرد می­تواند در کل زندگی­مان تاثیر گذار باشد.

این به خاطر این موضوع است که در حالت خواب، ستون فقرات و نوع چینش مهره­های آن و در مجموع اسکلت کل بدن در یک مدت طولانی و در حالتی که شما هوشیار نیستید در یک حالت خاص قرار دارد که می­تواند یکی از مهم­ترین عوامل سلامتی یا بیماری­تان تبدیل شود. اکثر افراد بنا بر عادتی که دارند به یک حالت خاص می­خوابند و اصلا به درست یا غلط بودن آن حالت توجه ندارند، در حالی که نامناسب خوابیدن افراد باعث ایجاد استرس، درد و گرفتگی عضلات ، تنگی نفس و ناراحتی در اعضای بدن و بیرون زدن دیسک کمر و گردن می­شود.

انواع حالت های خوابیدن

حالت­های خوابیدن به سه نوع اصلی دمر یا رو به شکم خوابیدن، به پشت یا طاق باز خوابیدن و به پهلو خوابیدن تقسیم می­شوند.

منظور از دمر خوابیدن همان دراز کشیدن رو به شکم است که در اینجا باید گفت بدترین نوع خواب محسوب می‌شود؛ چراکه در هر شرایط و مکانی حتی روی تشک ایرامون، برای کل اعضای بدن مضر است و باعث وارد شدن فشار بسیار زیادی به قفسۀ سینه و زیاد شدن گودی کمر می­شود که در نهایت به کمر درد منجر خواهد شد.

در این حالت اگر دست­های شما به سمت بالا باشند، تمام عضلات بدن در طول خواب کشیده می­شوند و هرگز فرصتی برای استراحت پیدا نمی­کنند و همین دلیل کسل بودن در زمان بیدار شدن است، به این دلیل که بدن در طول خواب بسیاری از انرژی خود را صرف تلاش برای استراحت کرده اما موفق به استراحت کردن نشده است.

اهمیت درست خوابیدن در سلامتی

شما حدود یک سوم از عمر خود را صرف خوابیدن می­کنید، بنابراین حالت صحیح خوابیدن می­تواند تاثیر زیادی در سلامت ستون فقرات و دستگاه اسکلتی شما داشته باشد. یکی از مهم­ترین مواردی که در سلامتی اهمیت بسیار زیادی دارد، وضعیت صحیح قرارگیری بدن در حالت­های مختلف به خصوص هنگام خوابیدن و استراحت است.

بسیاری از ما هنگامی که در زمان خوابیدن به این مسئلۀ مهم توجه نمی­کنیم و همین بی­توجهی مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می­کند.

بسیاری از موارد بیرون­زدگی دیسک­های کمر و گردن ناشی از حالت­های غلط خوابیدن هستند. خوابیدن در حالت نامناسب سبب احساس درد در عضلات، ایجاد استرس، بد­شکلی بدن و ناراحتی در اعضای بدن
می­شود. برای مثال، در حالت طاق باز خوابیدن باید یک بالشتک را بین دو زانو قرار داد، چرا که فاصله بین زانو­ها در حالت ایستاده باید در وضعیت خوابیده نیز حفظ شود.

 

روش خوابیدن ایده آل

همانطور که گفتیم حالت­های خوابیدن در هر شرایط و مکانی از جمله روی تشک ایرامون به سه حالت به پهلو خوابیدن، طاق باز یا به پشت خوابیدن و دمر یا رو به شکم خوابیدن تقسیم می­شوند که بهترین روش از میان آنها حالت طاق باز یا به پشت خوابیدن است.

روش طاق باز همان حالت درازکش رو به بالاست که در این حالت کمترین فشار به قفسۀ سینه وارد می­شود و شکم و سینه رو به بالا قرار می­گیرند.

در حالت طاق باز هیچ مشکلی برای بدن به وجود نمی­آید. معمولاً دراز کشیدن به پهلوی سمت راست بهتر از خوابیدن به پهلوی چپ است و اگر شخصی به دلیل مشکلات خاصی نتواند به سمت راست بخوابد می­تواند به پهلوی سمت چپ بخوابد.

این نکته را جدی بگیرید

اگر دوست دارید به پهلو بخوابید، توصیه می‌شود سمت چپ را انتخاب کنید. خوابیدن به سمت چپ فشار بر رگ­های خونی بازگشتی را به قلب به حداقل می­رساند. خوابیدن به پهلوی سمت چپ همچنین در زمان خوابیدن بعد از صرف غذا نیز توصیه می­شود.

این کار امکان گردش خون بهتری را فراهم می­کند که می­تواند در کاهش ورم پا و کاهش کشش عضلات و مفاصل نیز کمک کننده باشد. قرار دادن یک بالش بین زانوها هنگام خوابیدن به پهلو می­تواند به حفظ شکل باسن و کمر و توزیع وزن کمک کند.

بدترین حالت خوابیدن

اگر حالت درست خوابیدن را رعایت نکنید حتی در صورت خوابیدن روی تشک ایرامون هم با مشکل مواجه خواهید شد. خوابیدن رو به شکم بدترین حالت خواب است.

این حالت خوابیدن باعث فشار بر ستون فقرات می­شود که می­تواند منجر به درد کمر شود. همچنین این حالت می­تواند منجر به چرخش گردن در زاویه­ای شود که ممکن است ماهیچه­ها را فشار دهد. خوابیدن در این حالت عوارضی همچون سردردهای تنشی، سفتی گردن و مشکلات تنفسی نیز خواهد داشت.

حالت درست برخواستن از خواب

هنگام برخواستن از خواب ابتدا از حالت درازکش، رو به جلو خم شوید، سپس هر دو زانوی خود را به طرف شکم بالا بکشید و اگر روی تخت خواب خوابیده­اید پاهای­تان را در همین حالت بچرخانید و در کنار تخت خواب قرار دهید، سپس به آرامی بایستید.

اگر روی زمین خوابیده­اید ابتدا به همان حالت قبلی نیم­تنه خود را به جلو خم کنید، زانو­های­تان را به داخل شکم بکشید و سپس با کمی کج کردن آن‌ها با کمک دستانتان به آرامی بلند شوید. در زمان ایستادن در هر دو حالت باید کمر و تنۀ خودتان را به جلو خم کنید. پس از ایستادن کامل کمی پاهای­تان را تکان دهید.

بی­ حالی و خستگی بعد از خواب

حتی اگر از روش درست خوابیدن و تشک ایرامون برای خوابیدن استفاده کرده باشید باز هم گاهی ممکن است در زمانی که از خواب بیدار می­شوید احساس خستگی کنید و اگر دلیل خاصی برای آن پیدا نکردید می­توانید از میوه­ها و گیاهان زیر برای رفع خستگی خود استفاده کنید تا به روش صحیح خوابیدن عادت نمایید:
موز، شیر، بادام، انگور فرنگی، جنسینگ، شیرین بیان، انبه، توت فرنگی، چای نعنا، لبو، بادام زمینی، مریم گلی، رز ماری، جو دو سر و دارچین.

اگر در بهترین حالت که خوابیدن به پشت یا طاق باز است هم بخوابید اما دست­هایتان را بالا ببرید به طوری که بازو­ها در کنار سر قرار بگیرد و کتف کشیده شود، امکان دارد بدن آسیب دیده و باعث احساس درد و کوفتگی در نواحی گردن و کتف نیز ­شود.

موقع خوابیدن به پهلو حواستان باشد!

مهمترین نکته­ای که باید در خوابیدن به پهلو رعایت کرد، ایجاد فاصله بین دو زانو است که بوسیله یک بالشتک می­توان این کار را انجام داد و نکتۀ بعدی نگه داشتن یک بالشتک دیگر در بغل است که باعث می­شود تمام وزن شما به سمت پهلویی که رو به آن خوابیده­اید فشار نیاورد بلکه کمی از آن بر بالشتک وارد شود و تنفس برای شما راحت­تر انجام شود.

این کار باعث هم تراز شدن عضلات گردن و پشت شما با بالشتک می­شود که از پیچیدگی یا گرفتگی عضلات پشت جلوگیری می‌کند. در اغلب مواقع خوابیدن به سمت راست بهتر از خوابیدن به سمت چپ است. اگر در این حالت زانو­های خود را با سمت داخل بدن جمع کنید، این کار به تدریج باعث کشیدگی و بد­شکلی ستون فقرات شده و عضلات پشت و گردن شما را تحت فشار قرار می­دهد.

اهمیت خوابیدن روی تشک خوب

خوابیدن روی تشکی خوب مانند تشک ایرامون اهمیتی کمتر از رعایت روش­های درست خوابیدن ندارد زیرا راحتی مکانی که روی آن خوابیده­اید باعث می­شود در خواب کمتر تغییر وضعیت دهید.

یک تشک محکم را برای خوابیدن انتخاب کنید؛ اما بهتر است از تشک شل استفاده نکنید. اگر مجبورید روی زمین بخوابید و از تشک شل استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود یک تخته زیر تشک قرار دهید. در صورت لزوم می توانید تشک را به طور موقت روی زمین بگذارید. اگر همیشه روی سطحی نرم خوابیده­اید، ممکن است در ابتدا خوابیدن روی سطحی سفت­تر، دردآور باشد اما کم کم عادت می‌کنید.